Travel Alberta introduceert de Online Rehab

De meest persoonlijke social media test ooit

22 SEPTEMBER 2014
Samenvatting
De provincie Alberta in Canada is dé ultieme plek om af te kicken van je online verslaving. Om dit te laden ontwikkelde Travel Alberta i.s.m. Eigen Fabrikaat een confronterend social media initiatief: de Online Rehab, een test over jouw online leven. De test is onderdeel van een geïntegreerde campagne die de Canadese Rockies op de kaart moet zetten als wintersportgebied waar je echt even offline kunt zijn. De test is te vinden op www.onlinerehab.nl

We zijn steeds meer en meer online

Het lijkt erop dat we niet meer zonder social media en smartphone kunnen. Ruim 9 miljoen Nederlanders (70%) bezit inmiddels een smartphone. Social media en instant messaging zijn onverminderd populair; met ruim 9 miljoen Facebook accounts en 9,5 miljoen Nederlandse WhatsApp gebruikers.

We checken onze mobiel gemiddeld 150 keer per dag en 85% van wachtende mensen haalt liever hun smartphone tevoorschijn in plaats van een praatje te maken met de buurman. Is dit bewust? Of mogen we spreken van een online verslaving?

Ook Thomas Nieuwenhuizen en Jasper Symons, creatief team bij reclamebureau Eigen Fabrikaat is dit opgevallen:

“We merken het bij ons zelf dat we onbewust heel vaak onze smartphone checken, ook tijdens de vakantie. Je gaat toch meteen kijken of er Wi-Fi is. Vervolgens deel je het mooie uitzicht eerst met je Facebook vrienden en daarna pas met je reisgenoot. Terwijl vakantie toch juist hét moment is om even offline te zijn. Dit inzicht bracht ons op het idee voor de Online Rehab in Canada”.

Helemaal offline in de Canadese Rockies

De Canadese Rockies is dé plek om even helemaal offline te gaan. Iets waar veel Nederlanders toch wel behoefte aan hebben, druk als we zijn op internet en social media. Hugo van Joolen, projectmanager voor Travel Alberta in Nederland legt uit:

“Winter in Canada is zo indrukwekkend mooi en er is zoveel te beleven, dat je voor even niet bezig bent met je Facebook of WhatsApp vrienden. En dat is in deze tijd best bijzonder, we zijn immers continu verbonden met alles en iedereen. We weten dat Nederlanders op zoek zijn naar handvatten om even offline te gaan, met deze campagne reiken we juist die mogelijkheid aan”.

Technische realisatie

De Online Rehab maakt maximaal gebruik van alle persoonlijke data die beschikbaar is binnen Facebook, om daarmee een beeld te geven van je online activiteit. Daan Klaver, Creative Director van Build in Amsterdam over de test:

“De applicatie moet niet alleen laten zien hoeveel berichten en foto’s je post, maar deze test vraagt juist wat je er van weet. Immers, pas als je ook alles weet ben je echt online actief. Welke vriend heeft wat gepost bijvoorbeeld? En wie van je vrienden is waar ingecheckt? Niet eerder zijn we zo ver gegaan met het gebruik van Facebook data, wat heeft geresulteerd in een rijke game-ervaring”

Innovatieve destination campagne

Het idee voor de Online Rehab was voor Travel Alberta een behoorlijke stap, want juist social media vormt een belangrijke pijler in de promotie van de regio onder het grote publiek. Rik Vandewall, Client Services Director bij Eigen Fabrikaat licht dit toe:

“Veel destination campagnes gaan over de eindbestemming, die verleiden met mooie plaatjes en reisinspiratie. Met de introductie van de Online Rehab pakt Travel Alberta het totaal anders aan, door op een sympathieke manier een spiegel voor te houden vanuit een inzicht dat bij veel Nederlanders speelt. En juist dat creëert impact, waarmee we het maximale uit het bescheiden marketingbudget kunnen halen”.

De Online Rehab is te vinden op www.onlinerehab.nl. Eind december zal de Nederlander die het hoogst nodig offline moet gaan bekend worden gemaakt. Voor meer informatie over Wintersport in Canada kijk op www.wintersportcanada.nl.

Campagne credits

Klant: Travel Alberta
Bureau: Eigen Fabrikaat
Digital design en productie: Build in Amsterdam
Film: Dennis Lubbers Productions
Muziek: Big Orange

Over Travel Alberta

Travel Alberta is een Canadese overheidsorganisatie met als doel de promotie van de provincie Alberta als toeristische topbestemming in binnen- en buitenland. In Nederland gebeurt dat in nauwe samenwerking met KLM, die een directe lijnverbinding heeft tussen Amsterdam en Calgary.

Citaten
"We checken onze smartphone gemiddeld 150 keer per dag" Thomas & Jasper (creatief team EF)
Over Eigen Fabrikaat

Wij zijn Eigen Fabrikaat. Hét reclamebureau dat gelooft in Eigenheid. We creëren impactvol werk door middelenvrij te denken, vanuit de overtuiging dat merken zich kunnen onderscheiden door zichzelf te zijn. Meer weten? Check www.eigenfabrikaat.nl